Scroll To Top

- LASTSIKRING -

Vi har et stort utvalg av lastsikring til både bil og båt. Lastesurring, surrekjetting, kjettingstrammer, støttestenger, ISO fester for container, sveisefester o.l.

Sikring av last

Gjeldende standarder

Disse europeiske retningslinjene for lastsikring er basert på de fysiske lovene for friksjon, gravitasjon, fart og styrke. Det kan være vanskelig og komplisert å anvende slike lover i sitt daglige arbeid. For å forenkle design og styring av laste sikre ordninger, bestemte standarder om bygningen styrke og ytelse, laste- og sikre systemer, lastesikring materialer, etc. som finnes i den nyeste versjonen av bla. a. følgende internasjonale standarder:
- EN 12195-1 Beregning av surre krefter
- EN 12640 festepunkter
- EN 12642 Styrke for kjøretøystruktur
- EN 12195-2 syntetisk fibertropp for surring
- EN 12195-3 Kjetting til surring
- EN 12195-4 Wire for surring
- ISO 1161, ISO 1496 ISO container

Nasjonale og lokale standarder som er uforenlige med disse internasjonale standardene, eller som spesifiserer ytterligere restriksjoner vil ikke gjelde for internasjonal transport.
For intermodal transport og andre krav, som for eksempel IMO / ILO / UNECE Code of Practice for Pakking av Cargo Transport Units (CTU Code), kontakt oss.

Funksjonelle Ansvar

Alle aktive i logistikkprosessen, inkludert pakkere, bærere, operatører og sjåfører, har en del i ansvaret for lasten er forsvarlig pakket og lastet på en egnet kjøretøy.
Det er svært viktig å forstå at ansvaret for lastsikring er basert på internasjonale konvensjoner og forskrifter, nasjonale lover og / eller avtaler mellom de berørte parter.
Det anbefales å ha en skriftlig avtale om de funksjonelle ansvarsområder. Hvis det ikke er noen slik avtale mellom de berørte parter, og til tross for noen lov, identifisert i ansvarlighet kjeden, som beskrevet nedenfor, de viktigste funksjonelle ansvarsområder i forbindelse med sikring av lasten.

Full oversikt (på Svensk) finner du her. (NB! 25MB).

 

Social Media